Tips lopen in de warmte

10 tips voor lopen in de warmte

Als je gaat (hard)lopen in de warmte is het verstandig om goed voorbereid op pad te gaan. Optimale hydratatie is erg belangrijk om uitdroging te voorkomen. Neem dus altijd voldoende water met je mee. Niet alleen maar om te drinken, maar ook om je hoofd, handen en nek mee te koelen. Je mindset loopt met je mee. Als je blijft steken in de gedachte: het is warm, wat is het heet, wat schijnt de zon fel, dan voelt dit ook zo. Ja het is warm, je kunt dit niet veranderen. Waar je wel controle op hebt is hoe je ermee omgaat. Ik verleg de focus van de warmte naar mijn ademhaling, naar de natuur om je heen en visualiseer: lekker windje, ijsklontjes in mijn nek en het valt best mee. Mijn gouden advies: pas je tempo aan. Niet alleen tijdens het lopen, maar tijdens alle dagelijkse bezigheden. Denk maar aan de Spanjaarden die een siësta houden. Leg de lat lager, doe op warmere dagen minder en rustiger. De warmte zorgt tijdens het lopen voor een hogere hartslag. Vertraag je pas, lopen gaat soepeler en je hartslag schiet niet torenhoog.

10 tips om prettig in de warmte te lopen

  1. Ga lopen in de randen van de dag. ‘S-ochtends vroeg staat er vaak een lekker windje en schijnt de zon nog niet zo fel. Of ‘s-avonds na 21 uur is het buiten ook minder warm. Mijn voorkeur heeft de ochtend, want in de avond blijft de warmte langer hanger, is het wegdek de hele dag beschenen door de zon en trekt de warmte sneller naar je voeten.
  2. Zet een petje op tijdens het lopen. Je hoofd wordt beschermd door de felle zon en de pet geeft direct schaduw in je gezicht. Voorkomt ook verbranden. Er zijn petjes met luchtgaatjes, zodat de warmte toch weg kan.
  3. Loop een route met veel schaduw. Bijvoorbeeld in de bossen (wel opletten met teken en muggen) of over je favoriete bomenlaan. Check van tevoren hoe de schaduw valt, zodat je het tijdstip kunt bepalen met de meeste schaduw.
  4. Drink, drink, drink! Neem water voor onderweg mee. Ik draag een trailrugzak met 1 liter water. Maar een flipbelt voor om de heup of een los flesje kan natuurlijk ook. Er zijn steeds meer Brabant waterpunten, waar je water kunt tappen. Maak hier gebruik van. Er staat er eentje bij de Moerkoal in Middelrode en eentje bij de Oosterplas. Of zorg dat er een terras op je route ligt, waar je je flesje kunt hervullen.
  5. Geef je mindset een draai: ik denk in de warmte aan koude ijsklontjes, het koude colaatje na afloop…
  6. Doseer in tempo. Ga geen PR lopen in deze hitte. pas je tempo aan, vertraag iets, zodat het je minder moeite kost. Wees lief voor jezelf en sta toe dat je nu minder snel rent. Een bijkomend voordeel: kijk om je heen, ga op in de natuur, voel dat je leeft en geniet.
  7. Maak een ronde met water, waar je even in kunt gaan staan of een dip kunt nemen. Zodra je voeten afkoelen in het water trekt dit naar je hele lichaam en koelt je lichaam af. Geen tas waar een rugzak in kan? Geen probleem: ik droog vaak mijn voeten af met mijn sokken of mijn lichaam met mijn t-shirt. Zodra je gaat lopen is alles zo weer droog. Bij Seldensate en de Oosterplas heb je een fijn strandje.
  8. Draag luchtige kleding: een tanktop, een korte broek (eventueel met hoge sokken voor de kuiten en schenen). Je kunt je kleding van tevoren ook een beetje nat maken.
  9. Insmeren met zonnebrand voorkomt verbranding. Let er wel op: smeer je je voorhoofd in, dan kan het door het zweten in je ogen terecht komen.
  10. Tijdens het lopen zweet je veel en raak je zout kwijt. Denk eraan om deze zouten (electrolyten) aan te vullen. Dit kan via sportdrankjes of een zouttablet onderweg in de te nemen met water water.
Jennifer Trail

Jennifer Roose

Loop je met me mee?

Volg mij

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wat een ongelooflijk leuke les! Wandelen maar dan net wat anders 😉 Niet suf maar energiek en dan ook nog eens onder leuke begeleiding van Jennifer! Ik ben enthousiast geworden van het Powerwalken.

Anoniem

Ook leuk om te lezen:

Scroll naar boven