Manieren om te ontspannen

Manieren om te ontspannen

Door te ontspannen, jezelf af en toe even uit te zetten helpt je om beter om te kunnen gaan met stress. Deze mentale kracht gaat niet alleen over reageren, maar ook over goed voorbereid zijn op (dreigende) stress of tegenslag. Het vermogen om goed om te gaan met stress en tegenslag is een belangrijke factor bij werkstress. Alleen door jezelf goed te kennen, te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft en dus op tijd te doseren, weet je hoeveel je aankunt. Behandel je mentale kracht als een spier die je moet ontwikkelen, onderhouden en op zijn tijd ook rust moet gunnen. Dit lukt door de juiste balans van ontspanning en actie: niet altijd aan staan, maar ook een op de rem te trappen.

Hoe vind je de balans in de hectiek van alledag? Door tijd voor jezelf te nemen, te ontspannen en echt even uit te staan. In deze blog geef ik je 10 manieren om te ontspannen.

Hoe vaak adem jij?

We ademen zo’n 23.000x per dag. Sta je daar wel eens bij stil?
Bij Puur Jenn staat de neusademhaling centraal. Alle ademhalingsoefeningen zijn gebaseerd op de Buteyko-methode. Deze methode helpt je rustiger en gezonder te ademen, waardoor klachten verminderen. Een gezonde ademhaling heeft een positief effect op het verminderen van stress, slapeloosheid en hoofdpijn. Door aandacht te schenken aan de neusademhaling verdwijnt spanning. Je verlegt je aandacht van alle gedachten in je hoofd (soms wel 50.000 op een dag!) naar je ademhaling. Je kunt rust in je hoofd krijgen! Het gave is dat we de hele dag door ademhalen, dus alle oefeningen kun je ook toepassen in je dagelijkse leven.

De neusademhaling helpt ook bij je herstel na een grote inspanning, zoals een lange ronde wandelen of hardlopen.

Voordelen van goed ademhalen:

  • Het stressniveau gaat naar beneden
  • De mogelijkheid om je te focussen en te concentreren vergroot
  • We zijn emotioneel en mentaal beter in balans
  • Je algemene gezondheid zal een stuk vooruit gaan
  • Je immuunsysteem verbetert
  • Het zal je helpen giftige stoffen af te voeren
  • Mogelijkheid om het leven dragelijker te maken en te verbeteren in het algemeen

Door bewegen meer energie krijgen

Meer bewegen geeft meer energie en ontspant tegelijkertijd. Je wordt er blij van, verbetert je slaap, stimuleert de concentratie en helpt om gewicht te verliezen. Buiten is altijd open! Elke dag lopen is goed voor je bloeddruk, je hart en je stofwisseling. Het geeft je meer energie en minder stress. Als je gaat lopen pieker je vanzelf een stuk minder. Ga lekker naar buiten, onthaast, geniet van de geuren en kleuren en kom met nieuwe energie thuis.

Meer lezen over de 8 voordelen van wandelen? Lees mijn blog over de kracht van wandelen

Blijf lachen

Een glimlach doet wonderen. Je bloeddruk en stressniveau dalen, schouders ontspannen, creativiteit en geheugen verbeteren en je voelt je vrolijk. Ook al heb je het nog zo druk, heb je even geen overzicht of zit er iets tegen, vergeet niet te glimlachen.

Zie de magie van het moment
Beleef het moment heel bewust. Focus op de magie van dat moment Leef met aandacht voor datgeen wat er op dat moment om je heen is. Schakel je gedachten uit, door met aandacht te lopen voor wat je ziet, hoort en ruikt. Zo kun je je hoofd leeg lopen.

Singletasking
Doe 1 ding tegelijk met je volledige aandacht…

Pak je balans
Alles draait om balans. Tussen werk en privé, tussen uit- en aanstaan, tussen energiegevers en energievreters. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden. Pak die balans, pak die grip. Balansoefeningen verbeteren je focus, je concentratie en je balans. Focus op je neusademhaling bij het uitvoeren van de vloeiende yoga bewegingen.

10 oefeningen om te ontspannen

  1. Adem zo veel mogelijk met je mond dicht
  2. Adem zo geruisloos mogelijk
  3. Leg je vinger onder je neus zodat je de luchtstroom voelt. Probeer te zo min mogelijk luchtstroom te voelen. Het idee hierachter is dat je dus minder zuurstof inademt. Doe dit tien minuten
  4. Span je in door bijvoorbeeld te gaan wandelen en blijf door je neus ademen
  5. Mediteer 5 minuten op een rustige plek. Ga zitten of liggen en focus op je neusademhaling
  6. Trek 15 minuten uit voor yoga of strekoefeningen
  7. Maak een wandeling en kijk om je heen. Valt je iets op? Zie je iets wat je eerder niet hebt gezien?
  8. Doe vandaag 1 ding met aandacht: ga douchen, eet een appel of drink een kopje thee
  9. Zoek de stilte op: zet je mobiel uit en ga op in de rust
  10. Maak een lijstje van dingen die goed gaan en hang het op een zichtbare plek

Onze ademhaling is ongelooflijk belangrijk voor ons lichaam, maar we staan er eigenlijk nauwelijks bij stil. Om even aan te geven hoe belangrijk het is: je kunt een maand zonder eten, een paar dagen zonder drinken, maar hooguit een paar minuten zonder ademhalen.

Adem in, adem uit.

Wil je een keer ervaren hoe ik lopen combineer met een bewuste ademhaling en buiten yoga? Bekijk het aanbod van clinics.

Jennifer Trail

Jennifer Roose

Loop je met me mee?

Volg mij

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De combinatie van lopen, techniek, ademhaling, bewustwording, yoga-oefeningen en plezier is een combinatie die voor mij onwijs goed werkt.
Iedere keer een andere locatie met verrassende momenten in de vorm van uitzicht, oefening én inzicht.

Judith

Ook leuk om te lezen:

Scroll naar boven